Wszystko, co dało się zobaczyć w górach Troodos, cz.2

Druga część opowieści o naszym rajdzie po zagubionych w cypryjskich górach Troodos malowniczych wioskach i ich atrakcjach. Tym razem zaczynamy od samego serca pasma górskiego – wsi Kiperunta.

(2)

Cypr 2015, dzień 4 (poprzedni wpis: Wszystko, co dało się zobaczyć w górach Troodos, cz.1). Kiperunta to jedna z największych wsi, leżących w górach Troodos – a dokładnie w samym ich centrum. Liczy ok.1,5 tys. mieszkańców. Jest też trzecią wsią w tych górach pod względem wysokości położenia – najwyższy punkt Kiperunty leży na 1300 m n.p.m. (dwie wyższe to Prodromos – opisywana przez nas w poprzednim wpisie oraz Chandria, którą odwiedzimy wkrótce) Założona została jeszcze w czasach bizantyjskich, gdzieś między IX – XI w.

Kiperunta, jak każda szanująca się górska wioska, ma kilka zabytkowych kościołów, które jednak trudno jest znaleźć bez miejscowego przewodnika. Świątynie te pochodzą z XVI i XVIII w. My odwiedzamy najpierw największy tutejszy kościół, kompletnie nie zabytkowy kościół św.Arseniusza. Do niego idealnie pasuje cytat z Kilera (a dokładnie z Siary: „Mają rozmach…”). Świątynia jest bowiem nienaturalnie wielka wg nas jak na potrzeby wsi, zbudowana rzeczywiście z dużym rozmachem. Ma raptem kilkanaście lat.

Kiperunta, kościół św.Arseniusza
Kiperunta, kościółek Matki Bożej (Panagia)
Chandria, kościół św.Jerzego (Agios Georgios)
Lagoudera, kościółek św.Jerzego (Agios Georgios)

Ale nieco poniżej niej stoi mały kościółek Matki Bożej (Panagia), pochodzący z XVIII w. wewnątrz którego znajdują się sakralne dzieła sztuki nawet z XVI w. Co ciekawe, służył on jako świątynia zarówno katolicka, jak i prawosławna. Jedziemy teraz do wspomnianej wcześniej Chandrii, leżącej po sąsiedzku wsi, drugiej pod względem wysokości położenia wsi na Cyprze. Tu oglądamy kolejną świątynię – najstarszy w Chandrii kościół św.Jerzego (Agios Georgios), o którym niestety nie znaleźliśmy żadnych wiarygodnych informacji.

Z Chandrii odbijamy na północ, do wsi Lagoudera. Tuż przed nią znajduje się kolejny wpisany na listę UNESCO kościółek – Panagia Tou Arakou (opis tutaj). Nieco na południe stoi jeszcze jeden maleńki, stary i niestety też zamknięty kościółek św.Jerzego (Agios Georgios), o którym znów nie udało nam się znaleźć żadnych informacji. Wracamy do poprzedniej drogi – tym razem jedziemy do Polistipos. Będziemy z tej wsi jechać drogą przez Alitinu do Platanistasy, wzdłuż której znajduje się kilka kolejnych starych świątyń.

Najpierw w samym Polistipos oglądamy kościół św.Mikołaja, wybudowany w XX w. (ze względu na zwiększające się potrzeby parafii) na miejscu stojących tu kolejno dwóch poprzednich kościołów, również pod tym samym wezwaniem. Pierwszy z nich wybudowano w XV w. Stojąca na północnych obrzeżach wsi kaplica św.Andrzeja jest ostatnią zachowaną z wielu stojących tu przed wiekami. Wybudowana była w początkach XVI w., we wnętrzach zachowały się freski z ok.1520 r. Wtedy była częścią istniejącego tu dużego klasztoru św.Andrzeja, który znacznie podupadł w XVIII w. w wyniku trzęsienia ziemi i epidemii ospy wśród mnichów, aż ostatecznie został opuszczony pod koniec XIX w. Dziś kaplica otwierana jest niestety tylko cztery razy w roku.

Nieco dalej, w połowie drogi do Alitinu (Alithinou) stoi kolejny kościółek – Agia Paraskevi, o którym znów ani śladu w dostępnych nam źródłach. W samym Alitinu stoją dwa kolejne: Agios Mamas i Agia Anna. Ten drugi pochodzi z XVIII w. Powyżej (znaczy na północ) Platanistassy stoi kolejny kościółek z listy UNESCO – Stavros Agiasmati (opis tutaj). A w samej wsi kilka kolejnych.

Pierwszy to kościółek św.Jana Teologa, pochodzący z XVII w., stojący w północnej części wsi. W centrum, na wzgórzu, stoi obecny główny kościół Platanistassy, świątynia Archanioła Michała, wybudowana w XIX w., a w zasadzie rozbudowana z wcześniej tu stojącego kościółka. Ten starszy niemal całkowicie rozebrano, pomimo tego, że we wnętrzach znajdowały się freski z XV w. Platanistassa leży na średniej wysokości 940 m n.p.m., jej historia sięga na pewno średniowiecza, choć w dokumentach pojawia się dopiero w XV w. Tu obok kościoła Archanioła Michała znajduje się, będące chlubą wioski, aczkolwiek niewielkie, Muzeum Sztuki Ludowej – podczas naszej wizyty – zamknięte…

Zjeżdżamy teraz na południe, do wsi Alona, gdzie oglądamy małą kaplicę Panagia Kardakiotissa, wybudowaną pierwotnie prawdopodobnie w XV w. Wewnątrz znajdowała się cudowna ikona, która niestety razem z kaplicą spłonęła w 1987 r. Obecny kościółek to wynik niemal kompletnej odbudowy.

Polistipos, kościół św.Mikołaja
Panorama wsi Polistipos
Polistipos, kaplica św.Andrzeja
Alithinou, kościół Agia Paraskevi

Tu musieliśmy nieco przyśpieszyć – omijamy kilka kolejnych zaplanowanych miejscowości, by dotrzeć do Palechori i kolejnego kościoła z listy UNESCO (Agia Sotira tou Soteros, opis tutaj). Wszak cała trasa podporządkowana była kościołom chronionym przez UNESCO, a niestety drugi dzień w górach Troodos powolutku zaczynał się nam kończyć.

Zaczynamy powolutku zmierzać ku południowym krańcom gór Troodos. Przejeżdżamy przez malowniczo położoną wieś Argos, zmierzając do Potamitissy, gdzie znów oglądamy kościółek, tym razem pokaźny – Narodzenia NMP, ale niezbyt zabytkowy, obecna jego skorupa pochodzi z 1925 r., ale jest rozbudową wcześniej znajdującego się tu mniejszego kościoła.

Ostatnim przystankiem na naszej drodze po górach Troodos była wieś Pelendri, gdzie celem był ostatni z brakujących nam do kolekcji kościół z listy UNESCO – Timios Stavros (nasz opis tutaj). Pelendri ma jeszcze jeden zabytkowy kościółek NMP, wybudowany prawdopodobnie w XVI w. We wnętrzach znajduje się kolekcja ikon, pochodząca ze starych kościółków z okolicy wsi, malowanych w okresie od XII do XIX w. Są tu jeszcze dwa zupełnie nowe kościoły św.Jana i Archanioła Michała.

Alithinou, kościół Agios Mamas
Alithinou, kościół Agia Anna
Platanistassa, kościółek św.Jana Teologa
Platanistassa, kościół Archanioła Michała
Pelendri, kościółek NMP

I tak to kończy się nasza przygoda z górami na Cyprze. W Pelendri kończą się nasze plany i powoli kończy się też dzień. Wyjeżdżamy z gór Troodos i kierujemy się z powrotem na wybrzeże – po dwóch dniach w górach nieco stęskniliśmy się za widokiem morza. Kolejnym celem jest Pafos – mekka miłośników turystyki historycznej na Cyprze. Generalnie teraz już do końca naszego pobytu na wyspie Afrodyty oglądać będziemy największe historyczne atrakcje. Na początek pokażemy Wam Grobowce Królewskie w Pafos – już w następnym wpisie.

Pełna galeria zdjęć z dwudniowego przejazdu przez góry Troodos znajduje się na osobnej stronie naszego bloga oraz na naszym profilu na Facebooku.

Jak bardzo przydatny jest dla Ciebie ten artykuł?

Kliknij na odpowiednią gwiazdkę i oceń treść

Dotychczasowa średnia ocena 5 / 5. Ilość opinii: 2

Jeśli nasz artykuł jest dla Ciebie przydatny...

podziel się nim ze znajomymi 🙂