Przełom rzeki Vrbas, czyli jedziemy na południe Bośni i Hercegowiny

Trzeci dzień podróży do Turcji spędzamy przejeżdżając wzdłuż Bośnię i Hercegowinę z północy (Banja Luka) na południe (Mostar). Mniej więcej 2/3 trasy przebiega wzdłuż rzeki Vrbas, widokową trasą przebiegającą jej przełomem.

0
5
(1)

Trzeci dzień podróży do Turcji spędzamy przejeżdżając wzdłuż Bośnię i Hercegowinę z północy (Banja Luka) na południe (Mostar). Mniej więcej 2/3 trasy przebiega wzdłuż rzeki Vrbas, widokową trasą przebiegającą jej przełomem.

Tour de Europe, dzień 3 (poprzedni post z trasy: Banja Luka). Bezpośrednio po zakończeniu zwiedzania Banja Luki udajemy się w dalszą drogę. Banja Luka leży nad rzeką Vrbas i rzeka ta towarzyszyć nam będzie w drodze na południe (choć bieg rzeki jest przeciwny – płynie na północ) przez bardzo dużą część trasy do Mostaru. Vrbas jest dość długą rzeką (235 km), cały swój bieg mającą w granicach Bośni i Hercegowiny (wpada do rzeki Sawy na pograniczu chorwacko-bośniackim). Jest niezwykle kręta, na prawie całej długości bowiem płynie przełomem pomiędzy dwoma pasmami górskimi i nie jest rzeką spławną. Swietnie za to nadaje się do raftingu, z czego zresztą słynie. Często odbywają się na Vrbasie zawody w kajakarstwie górskim (w 2005 r. odbyły się tutaj Mistrzostwa Europy). Jest też rzeką niezwykle widowiskową i malowniczą.

KML-LogoFullscreen-LogoGeoJSON-LogoGeoRSS-Logo
Tour de Europe 2013 - Przełom Vrbasu

ładowanie mapy - proszę czekać...

Bośnia i Hercegowina, Jagare: 44.705510, 17.179012
Bośnia i Hercegowina, Zvecaj: 44.671827, 17.159271
Bośnia i Hercegowina, Krupa na Vrbasu: 44.613766, 17.136741
Bośnia i Hercegowina, Bocac: 44.507861, 17.159293
Bośnia i Hercegowina, Bocac: 44.493322, 17.155323
Droga M-16 wzdłuż przełomu Vrbasu
Droga M-16 wzdłuż przełomu Vrbasu

Przełomem Vrbasu jedziemy od samych granic miasta Banja Luka. Już po ok.10 km jazdy zatrzymujemy się przy widocznej oznace sportowego użytkowania Vrbasu – torze do kajakarstwa górskiego. Kolejne kilka kilometrów i trafiamy na kierunkowskaz (zaskakująco ustawiony tuż za prawym zakrętem) do ruin twierdzy Zvecaj. Zatrzymujemy się więc przy głównej drodze i maszerujemy (do ruin można dotrzeć wyłącznie pieszo) dość ostro pod górę przez około 15-20 minut. Nagrodą jest widok resztek z jednej jedynej pozostałej do dziś wieży twierdzy Zvecaj, niegdyś jednego z najważniejszych miast w okolicy.

Tor do kajakarstwa górskiego na Vrbasie
Tor do kajakarstwa górskiego na Vrbasie
Oznakowanie twierdzy Zvecaj przy trasie M-16
Oznakowanie twierdzy Zvecaj przy trasie M-16
Ruiny twierdzy Zvecaj
Ruiny twierdzy Zvecaj

O samej twierdzy Zvecaj wiadomo bardzo mało. Pierwsza wzmianka o mieście pochodzi z 1404 roku, kiedy to właśnie tutaj lokalny książę zawarł pakt z Dubrownikiem przeciwko bośniackiemu królowi. Tenże król przejął miasto po śmierci księcia. W 1463 r. miasto dwukrotnie zmieniało przynależność – najpierw zostało zdobyte przez Turków, a potem przez Węgrów. W czasach późniejszych region znów dostał się pod władanie tureckie. Wieże twierdzy miały wysokość ok.10 m. I to wszystko, co da się w sieci znaleźć o twierdzy Zvecaj.

Po kolejnych kilku kilometrach jazdy docieramy do miejscowości Krupa na Vrbasu, gdzie znajduje się jeden z najstarszych obiektów kultu religijnego w regionie Banja Luki – manastyr Krupa. Data budowy nie jest do końca pewna, jedna wersja mówi o drugiej połowie XII wieku, druga (bardziej prawdopodobna) o 1317 r. Był wielokrotnie niszczony i odbudowywany w wyniku różnych wojen, m.in. w 1914 r. w czasie I wojny światowej i w 1941 r. podczas II wojny światowej (zniszczony na rozkaz chorwackich ustaszy). W ostatnich latach przeprowadzono jego gruntowną renowację, stąd dziś cieszy oko pięknym wyglądem (szczególnie we wnętrzach).

Monastyr w Krupie na Vrbasu
Monastyr w Krupie na Vrbasu
Monastyr w Krupie na Vrbasu
Monastyr w Krupie na Vrbasu
Rzeka Vrbas
Rzeka Vrbas
Twierdza Bočac
Twierdza Bočac

Po kolejnych kilku kilometrach jazdy zatrzymujemy się na moment przy niewielkiej tamie, z której rozciągają się całkiem niebrzydkie widoki na Vrbas, a potem docieramy do miejscowości Bočac, w okolicach której przy głównej drodze stoją ruiny twierdzy Bočac, o której pierwsze wzmianki pochodzą z 1448 r. Została opuszczona przed rokiem 1833. W miejscowości Bočac znajduje się także jedna z dwóch dużych elektrowni wodnych na Vrbasie.

Za elektrownią właśnie rozpoczyna się najbardziej widowiskowy odcinek przełomu Vrbasu, chyba najczęściej fotografowane miejsce na całej długości rzeki. Vrbas bowiem płynąc o wiele niżej od drogi, efektownie wykręca kilka ostrych zakrętów (w tym jeden o 180 stopni) pomiędzy wzgórzami, dając nieziemski widok osobom stojącym na poboczu drogi, gdzie zresztą urządzono miejsce postojowe dla spragnionych wrażeń zmotoryzowanych.

Najbardziej znany widok przełomu Vrbasu za elektrownią Bočac
Najbardziej znany widok przełomu Vrbasu za elektrownią Bočac
Najbardziej znany widok przełomu Vrbasu za elektrownią Bočac
Najbardziej znany widok przełomu Vrbasu za elektrownią Bočac

Widoków nie brakuje także w dalszej trasie, a my powolutku zbliżamy się do głównej atrakcji trasy pomiędzy Banja Luką i Mostarem – czyli do miasta Jajce. Jak się potem okazało, zabawiliśmy w nim na tyle długo, że potem pozostało nam już pędzić do Mostaru, by dojechać do niego przed północą 🙂 Ale o atrakcjach miasta Jajce będzie już w następnym wpisie.

Rzeka Vrbas
Rzeka Vrbas
Rzeka Vrbas
Rzeka Vrbas
Trasa M-16 wzdłuż rzeki Vrbas
Trasa M-16 wzdłuż rzeki Vrbas

Pełna galeria zdjęć z przejazdu przełomem rzeki Vrbas znajduje się na osobnej stronie naszego bloga oraz na naszym facebookowym profilu.

Jak bardzo przydatny jest dla Ciebie ten artykuł?

Kliknij na odpowiednią gwiazdkę i oceń treść

Dotychczasowa średnia ocena 5 / 5. Ilość opinii: 1

Ten artykuł nie był jeszcze oceniany. Oceń jako pierwszy!

Jeśli nasz artykuł jest dla Ciebie przydatny...

podziel się nim ze znajomymi 🙂

Dodaj komentarz

Please Login to comment
  Subscribe  
Powiadom o