Dalyan, znów starożytne licyjskie grobowce skalne

Dalyan, małe tureckie miasteczko na wybrzeży Morza Sródziemnego, zamieszkałe przez ok. 5 tys. ludzi, znane jest turystom z kilku bardzo ważnych powodów: plaża Iztuzu zamieszkała przez żółwie morskie, lecznicze kąpiele błotne, ruiny starożytnego miasta Kaunos oraz wizytówka miasta – licyjskie skalne grobowce nad rzeką.

(0)

Tour de Europe 2013, dzień 16 (poprzedni wpis: Wąwóz Saklikent). Wracamy do Boğaziçi, naszej wakacyjnej tureckiej bazy wypadowej, z dwudniowej wycieczki, której głównym celem była plaża Patara. Po zwiedzeniu w drodze powrotnej wąwozu Saklikent i nieudanej próbie zobaczenia ruin Tlos, w zasadzie nie przewidywaliśmy więcej atrakcji, szczególnie nie chcieliśmy odbijać z głównej drogi w kręte górskie podrzędne drogi, na których znów groziło nam przegrzanie samochodu.

Zatrzymaliśmy się za to na prawdziwy turecki posiłek, przy drodze D400 w okolicach miasta Dalaman, w restauracji o nazwie „Doğa”. Polecamy – przyjaźni właściciele (szczególnie dla dzieci) i prawdziwe tureckie jedzenie.

Posiłek w "Doğa" - zupa (Çorba) z soczewicy
Posiłek w „Doğa” – zupa (Çorba) z soczewicy
Posiłek w "Doğa" - adana kebap
Posiłek w „Doğa” – adana kebap
Posiłek w "Doğa" - chicken kebap
Posiłek w „Doğa” – chicken kebap
Posiłek w "Doğa" - lahmacun (turecka pizza)
Posiłek w „Doğa” – lahmacun (turecka pizza)

W dalszej drodze, w zasadzie niespodziewanie sami dla siebie, widząc w miejscowości Gölbaşı znaki kierujące w bok do Dalyan, zdecydowaliśmy się odbić w lewo (12 km). Pamiętaliśmy że znajdują się tam ruiny starożytnego miasta Kaunos oraz skalne licyjskie grobowce. Była prawie godzina 19-ta, z góry więc odpuściliśmy wizytę na plaży Iztuzu oraz błotną kąpiel – celem były starożytne pozostałości. Dojazd okazał się niezwykle łatwy dla naszego samochodu i nie było po drodze żadnych niespodzianek. Poza jedną – bardzo słabym oznakowaniem w samym Dalyan – żeby dojechać do skalnych grobowców, musieliśmy zasięgać języka miejscowych.

Miasto Dalyan leży na wschodnim brzegu rzeki o tej samej nazwie. Zatrzymujemy się obok hotelu Caria, na przydrożnym parkingu (nikt opłat nie pobierał), obok publicznego (tak się nam wydaje) placu zabaw. Obok niego znajduje się mała przystań, z której normalnie odpływają statki i łodzie, przewożące ludzi na drugą stronę (nie ma innego połączenia z przeciwległą stroną rzeki). Siedzą przy niej trzy starsze tureckie matrony, które informują nas (machając rękami, angielskiego w ząb), że jest już zamknięte i nic na drugą stronę nie płynie. Ale że akurat przypłynęła z kilkoma osobami mała łódka, pchana wiosłami przez kobietę, „z głupia” pytamy o możliwość transportu na drugą stronę.

„Wioślarka” okazuje się „w zmowie” z „matronami”. Najpierw mówi, że nie da rady (też rękami), potem rozgorzeje gorąca dyskusja pomiędzy „wioślarką” a „matronami”. Koniec końców „wioślarka” dostaje zgodę na kurs z nami. Woła 10 TL za kurs w obie strony – a my łapiemy się, że nie mamy już tureckiej waluty (wszak ostatnie jej resztki pochłonęła zapłata za usługi „przewodnika” w wąwozie Saklikent). Pytamy o możliwość zapłaty w euro. I mamy deja vu – odmowa, dyskusja z „matronami”, zgoda 🙂 Płyniemy więc na drugą stronę, „wioślarka” daje nam 5 minut na drugim brzegu (ruiny Kaunos są już zamknięte, pozostaje nam tylko sfotografowanie skalnych licyjskich grobowców na skałach nad rzeką).

Park otaczający na drugiej stronie rzeki skały z grobowcami jest ogrodzony i też niestety zamknięty. W akcie desperacji… skaczemy przez płot i zbliżamy się jak tylko się da, by grobowce dały się sensownie wśród gęstych drzew sfotografować. W okolicy są ich dwie „partie”, ta druga nie ma przed sobą zadrzewienia i jest dużo prościej z podziwianiem i utrwalaniem na zdjęciach. O grobowcach z Dalyan nie wiadomo zbyt wiele, poza tym, że chowano tu licyjskich władców i pochodzą one z okresu IV – II w. p.n.e.

Wracamy lekko zziajani na przystań i po chwili podpływa łódka z naszą „wioślarką”, tym razem wspomaganą przez bardzo nieletnią córkę, która tym razem pełni obowiązki „silnika”. Rejs na drugą stronę upływa już bez przygód. Gdybyśmy byli o wcześniejszej porze w Dalyan, poszlibyśmy pieszo dalej, za grobowce. Kilkaset metrów dalej znajdują się okazałe ruiny starożytnego Kaunos, ale niestety pora była zdecydowanie za późna. Także na rejs statkiem na słynną plażę Iztuzu, na której w latach 80-tych XX w., przy okazji budowy hotelu odkryto rzadkie lęgowiska morskich żółwi caretta caretta, dziś będące kolejną atrakcją turystyczną miasta.

Wyjeżdżamy z Dalyan, mając przed sobą jeszcze 2,5 h drogi do Boğaziçi, które mocno się wydłużyło „dzięki” niezwykle stromym i krętym serpentynom, wywożącym drogę na wysokie wzgórze za miejscowością Gökova, tuż za skrętem na Marmaris. Kilkaset metrów przed końcem 8 km ostrego wjazdu temperatura silnika znów zmusiła nas do postoju, już po ciemku. Koniec końców, w łóżkach byliśmy po 23-ciej. Należał się nam odpoczynek po dwóch dniach tułaczki. Następny dzień jest więc „wolny” – czyli basen. A potem czeka nas krótka wycieczka do pobliskiego Milas.

Jak bardzo przydatny jest dla Ciebie ten artykuł?

Kliknij na odpowiednią gwiazdkę i oceń treść

Dotychczasowa średnia ocena 0 / 5. Ilość opinii: 0

Ten artykuł nie był jeszcze oceniany. Oceń jako pierwszy!

Jeśli nasz artykuł jest dla Ciebie przydatny...

podziel się nim ze znajomymi 🙂